Schoenen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lynn Oers - WaarBenJij.nu Schoenen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lynn Oers - WaarBenJij.nu

Schoenen

Door: Lynn van Oers

Blijf op de hoogte en volg Lynn

25 Maart 2014 | Turkije, Istanbul

Merhaba!

Vorige week donderdag ben ik niet naar de universiteit geweest. Er was genoeg zelf te doen, dus besloot ik om thuis eens aan de slag te gaan! Ook niet in de verkeerde bus gezeten dus, maar lekker achter m'n eigen bureautje.

Vrijdag was een soort zelfde dag als donderdag. Het verschil aan vrijdag was, dat rond een uur of 18.00 het weekend voor de deur stond, jippie! Soraya en ik wilden overigens nogmaals nieuwe schoenen kopen. Is lekker goedkoop hier he, dus ja. Vrijdag was poging 1. We zijn er uiteindelijk niet eens meer voor op pad geweest, ander keertje maar weer! Vrijdagavond leek het ons een leuk idee om wat flatgenoten mee te vragen om wat te gaan eten/drinken. Zo gezegd zo gedaan, zaten we met 9 mensen te dineren en zijn we daarna nog wat biertjes gaan drinken. Wat een leuke mensen, met allemaal een andere leuke taal! Aankomende zaterdagavond hebben we hier in de flat een huisfeest! Op de begane grond in de tuin, dat wordt ongetwijfeld weer heel gezellig! :)

Zaterdag scheen de zon volop! De fantastic four (Tim, Maarten, Soraya en ik) zijn daarom weer lekker op pad gegaan. Vandaag stond o.a. de Basilica Cisterne op het programma! Dit was me aangeraden door een vriend van me, nogmaals bedankt Niels! :) De Basilica Cisterne is een zesde-eeuwse ondergrondse wateropslagplaats die tussen ongeveer 532 en 542 door de Byzantijnse keizer Justinianus is aangelegd om over voldoende schoon drinkwater te kunnen beschikken. De cisterne ligt onder het voormalige Hippodroom, ten westen van de Hagia Sophia. We waren er dus al wel eens langsgelopen, maar waren ons er toen nog niet van bewust watvoor moois er onder de grond was. Het was echt prachtig om te zien! In de cisterne staan 336 zuilen, die het geheel van binnen het aanzicht van een basiliek lijken te geven. We hebben een hoop foto's gemaakt en moesten uitkijken dat we niet uitgleden, want hier en daar drupte er flink wat water naar beneden. Het was er druk met toeristen, waar wij deel van uitmaakten. In het water hebben we ook nog wat hele grote vissen gespot en er was ook een gedeelte dat diende als wensput. Aangezien we zoveel kleingeld hadden, hebben we hier een deel achter gelaten en de mooiste wensen gewenst. Ik ga hier natuurlijk niks over verklappen, want dan komen ze niet meer uit! :)
Na dit bezoek zijn we boven de grond op zoek gegaan naar een in de zon gelegen terrasje om lekker wat te lunchen. Het was zeer goed vertoeven hier! Ik begon al flink te verkleuren. Na de lunch zijn we weer op weg gegaan naar de grote bazaar. Sommige van ons moesten nog wat dingetjes hebben, alles is zo spotgoedkoop! Vervolgens was het van de zon genieten wel erg verleidelijk, dus hebben we maar weer een terrasje bezocht. Hier waren we al eerder geweest, maar toen was het avond. Je hebt vanuit dit terras een prachtig uitzicht over Istanbul en de Bosporus. Ook hier zijn de nodige foto's genomen onder het genot van een bakje thee. Zoals ik al eerder heb verteld, beschikt Istanbul over meerdere bruggen. Onder één van de bruggen is een hele rits restaurantjes gevestigd. Het leek mij zooo cool om hier een keer te dineren. Dit hebben we dan dus ook gedaan. We zagen het donker worden en genoten van het uitzicht. Waar ik overigens ook van genoot was de heeeerlijke zalm die ik besteld had!! Ik denk dat ik met de zoon van de kok ga trouwen... Dan kan m'n schoonvader me wekelijks zo'n zalm serveren. Nee geintje, maar de zalm was écht verrukkelijk. :) Ook hebben we nog wat heerlijk traditionele baklava op. M'n tanden vielen er uit, zo zoet, maar zo lekker! Nom nom nom!
Het was inmiddels donker en tijd om terug naar ons appartementje te gaan. De avond was namelijk ook alweer volgepland. Na wat spelletjes en wat drankjes thuis, hebben we weer de oversteek gemaakt naar het Europese deel. Dit keer zijn we naar Taksim gegaan. We wilden namelijk nog steeds een keer naar een echte club, in plaats van de vele pubs en barretjes hier om de hoek. Een vriend van de huisgenoot van Maarten (snappen jullie het nog) werkt in zo'n club in Taksim. Hij kon regelen dat wij binnen kwamen en een tafeltje toegewezen kregen. Het was een vrij luxe club, dus we keken onze ogen uit. Van jong tot oud liep er rond! De obers liepen ook rond, dus je hoefde niet zelf met je drinken te zeulen. We kregen een schaaltje fruit en een bakje nootjes, sjiek sjiek sjiek! Soraya en ik dronken onze eerste wijntjes hier in Istanbul, jippie! :) Ondanks dat het duidelijk was dat wij geen Turken waren, werden we niet constant aangestaard. Ik voelde me er best op mijn gemak! Het was een leuke club en we hebben een leuke avond gehad! Qua muziek loopt Turkije wel iets achter, maar dat geeft niks. Naast de voor ons bekende nummers, werden er ook veel echte Turkse nummers gedraaid. We kunnen nu een hoop Turkse liedjes volledig meezingen :) Voor boekingen moet je maar met 1 van ons contact opnemen. We zingen ook op feesten en partijen! :)
We zijn met de taxi weer naar huis gegaan en ik was weer blij dat ik m'n bedje in kon duiken! Wat had ik weer een leuke dag gehad. M'n hals en gezicht goed verbrand, maaar dat wordt allemaal hartstikke bruin! :)

Zondag was wederom een rustig dagje. Erg vroeg was ik m'n bed niet uit. Vandaag was er weer een poging om schoenen te gaan kopen. Echter bleven we het maar uitstellen en zijn er uiteindelijk weer geen schoenen gekomen. Achjaaa, we zijn nog niet weg! :)

Gisteren en vandaag waren weer twee dagen die in het teken stonden van school. De tijd begint te dringen, want over ongeveer 10 dagen vliegen we alweer terug naar Nederland. Hier ben ik me wel van bewust, maar soms wil ik er niet al te veel aan denken. Ik wil hier genieten! :) En dat doe ik dus ook!!
Maandag hebben Soraya en ik wederom een poging gedaan om schoenen te kopen. Hetzelfde verhaal als zondag: geen schoenen. Wat die dag nog wel gebeurde was dat onze Pakistaanse huisgenoot weer voor kort op vakantie ging naar z'n eigen land. Hij wilt ons altijd iets geven: eten, drinken, parfum, van alles. We weten inmiddels dat we er ook niet onderuit komen. Zo kwam ik om 11.00 uur (ja toen pas ja :) ) nog wat slaperig m'n bed uit toen meneer me een fles vodka in m'n handen drukte.. Hier zei hij.. pak aan... Weljaaaa! We hebben zaterdag toch een huisfeest he :)

Dan dinsdag: jullie zullen het niet geloven. SORAYA EN IK HEBBEN SCHOENEN GEKOCHT. Jawel! Vandaag was het zo ver. We zijn allebei weer dolblij met ons extra paar schoenen!

Morgen gaan we voor de één na laatste keer naar de instelling. Vorige week heeft een jongetje een poging gedaan me in het Turks te leren tellen. Dit is zo makkelijk nog niet. Ik denk dat ik mijn woordenboekje nog maar even raadpleeg, want ik weet bijna zeker dat hij er morgen weer over gaat beginnen! Ik moet mijn huiswerk dan toch wel goed gedaan hebben he!

Nou ik denk dat dit blog iets korter was dan de vorige, ik leer het wel! :)

Weltrusten peoplesss!!

Hadoeeee X

  • 25 Maart 2014 - 23:19

    Marjo:

    Nou kort ietsje ja. De schoenen zijn erg mooi, pa wilt ze ook bestellen!!!! Ja kind het gaat op een eindje lopen dus geniet er nu maar dubbel van!!
    En ja zo,n schoonvader is nooit weg! Haha.
    Veel plezier zaterdag!!!!
    Xxx

  • 26 Maart 2014 - 00:21

    PaCo:

    Wel 'n kort verslag zeg!! Geintje.. Mooi verhaal over jullie cultureel verantwoorde trip naar de Basillica Cisterne. Ik wil natuurlijk graag die Turkse liedjes horen als je weer terug in dit kouwe kikkerland bent. Ook verstandig dat je eerst een schoonvader uitkiest die goed is in de keuken. Zo langzamerand komt er een einde aan jullie prachtig verblijf in Turkey. Geniet er nog ff van.
    XxX

  • 26 Maart 2014 - 13:39

    Yvonne:

    Hoi Lynn, weer een leuk verhaaltje. Je houdt ons goed op de hoogte. Met al jouw 'goedkope' spulletjes, waaronder de schoenen, is een nieuw koffertje misschien ook wel handig om aan te schaffen, of past het nog allemaal in jouw tas?
    Veel plezier nog en blijf vooral genieten.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Ik ben samen met 2 klasgnoten 7 weken op afstudeerstage/project in Istanbul. Vanuit deze prachtige stad wil ik graag mijn verhalen met jullie delen!!

Actief sinds 17 Feb. 2014
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 7691

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 04 April 2014

Afstuderen in Istanbul

Landen bezocht: