Dronken huisbaas en de jacht op bruine schoenen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lynn Oers - WaarBenJij.nu Dronken huisbaas en de jacht op bruine schoenen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lynn Oers - WaarBenJij.nu

Dronken huisbaas en de jacht op bruine schoenen

Door: Lynn van Oers

Blijf op de hoogte en volg Lynn

18 Februari 2014 | Turkije, Istanbul

Merhaba!

Onze eerste ochtend in Istanbul was aangebroken. We konden hier in het hotel ontbijten tussen 7.00 uur en 10.00 uur. Wekkertje op 9.00 uur (Tim stond schijnbaar al om 8.00 uur naast zijn bed, haha) en na het douchen hoppa de ontbijtzaal in. Turkse broodjes, worstjes, kaasjes, een gekookt eitje en een glaasje jus. Prima vertoeven zo. Na het ontbijt hebben we ons klaargemaakt om Kadikoy te gaan verkennen. Na wat straatjes afgezocht te hebben vonden we een supermarkt. We haalden wat boodschappen en gingen nietsvermoedend naar de kassa. De boodschappen waren goed voor 3 gevulde plastic tasjes. De kassa gaf aan dat ik 11 lira moest afrekenen. Ik moest het vrouwtje eerst een halve minuut aankijken voor ik het geloofde: NOG GEEN VIER EURO!!! Ideaaaal, wat nou Albert Heijn is de goedkoopste....

Goed, 's middags om 14.00 uur hadden we een afspraak met onze opdrachtgever op de universiteit van Maltepe. Er was ons verteld dat we met een bepaalde bus daarheen konden. Prima, wij naar de bushalte en wachten tot er een chauffeur kwam opdagen. Na wat ongeduldig heen en weer gewiebeld te hebben kwam meneer de buschauffeur aanslenteren. We zagen iedereen voor ons netjes met een pasje inchecken. Een soort OV-chipkaart idee. Wij hadden zo'n pasje natuurlijk niet. Ik probeerde dat aan de chauffeur uit te leggen, maar er kwam bij ieder woord dat ik zei een rimpel bij op zijn voorhoofd. Ineens zegt een meisje in het engels tegen ons dat ze wel voor ons wilt betalen. Kennelijk kun je met dat pasje voor meerderen inchecken. Wij gaven haar netjes het benodigde geld en mochten plaatsnemen in de bus, joepie, meevallertje!

Wat een busreis was dat zeg.... Echt verkeersregels kennen ze hier volgens mij niet. Op een oorspronkelijke 3 baans weg kom je gerust 5 rijen vervoersmiddelen tegen. En onder vervoersmiddelen vallen dan: auto's, bussen, taxi's, paard en wagen (ja echt waar), scootertjes, alles.. Nou goed, op het soms plotselinge remmen van de bus na, zaten wij redelijk veilig. We keken onze ogen uit. De busreis duurde een uur dus we hadden de tijd.

Eenmaal op de universiteit aangekomen was het nog een kunst om onze opdrachtgever te vinden. Na lang zoeken waren we eindelijk in het juiste gebouw. Dat gebouw hebben we toen op iedere verdieping verkend, omdat we steeds naar een andere verdieping gestuurd werden. Een uur later dan gepland troffen we dan onze opdrachtgever, jeej! We hebben een fijn gesprek gehad en hopelijk beginnen we zo snel mogelijk met onze werkzaamheden hier! Hebben in het gebouw nog wat gegeten en gedronken (wat even duurde, omdat ze aan 5 mensen moesten vragen wat we bedoelden), maar na deze pauze konden we onze busreis naar huis weer aan. Weer heeft iemand voor ons ingecheckt, gelukkig maar, anders was het ver lopen!

Terug in het hotel aangekomen gelijk contact gezocht met mogelijke appartementeigenaren. We willen namelijk graag in een appartement gaan verblijven. Met de één zouden we dezelfde avond nog een afspraak hebben, we konden langskomen rond 21.00 uur. Wij stonden om 21.00 uur braaf voor de deur, het duurde alleen wat lang voor er open gedaan werd. Eenmaal binnen kwam er een lucht op ons af, mijn god..... Toen een bewoner daar de 'huisbaas' eindelijk gevonden had, bleek ze hartstikke dronken.... Fijn.. Prettig.. We kregen een rondleiding, maar ze had ons het liefste gelijk daar in huis gehad, 'first night for free'!!!! Eh nee mevrouw, sorry :) Wij voelen ons niet zo op ons gemak hier.. zoeken even verder, doeei..

Met een andere eigenaar hebben we morgenochtend om 11.00 uur een afspraak. We hebben afgesproken bij het busstation hier vlakbij. Hij zou bruine schoenen aantrekken, daar was hij aan te herkennen. HAHAHA nadat we uitgelachen waren, beseften we ons dat hij het echt meende. Bruine schoenen, een zwarte jas en een zwarte tas. Met dit beeld voor me gaan wij morgen op zoek naar de goede turk met de bruine schoenen. Ben benieuwd wat dat ons gaat brengen.. hopelijk een fijn appartement.

Oja, de roomservice is hier prima, er lagen zelfs hartjeschocolaatjes voor ons klaar vanmiddag. Wat een lieverds hier he haha...

Goed, het is weer bijna bedtijd. Nog even internet afstruinen voor mogelijke appartementen, en dan de oogjes sluiten, hadoeeeee! :)

XX

• 19 Februari 2014 - 00:15

Jack:

Nou, weer 'n mooi verhaal. Truste en succes morgen bij jullie zoektocht naar een app..
    XxX

• 19 Februari 2014 - 11:28

Jan:

Mooi verhaal en leuk om zo op de hoogte te blijven. succes jan

• 19 Februari 2014 - 19:58

Marjo:

Was het gister misschien Turkse Valentijn of is dit al een begin van.......haha